Saturday 9 June 2012

Kanser

Apa itu kanser?

Kanser adalah penyakit sel-sel. Sel-sel ini bekerja untuk menggantikan tisu-tisu, memulihkan sel-sel rosak dan membantu pertumbuhan. Sel-sel kembali oleh gen-gen tertentu. Apabila gen ini berkembang atau membahagi secara abnormal dan membesar membentuk suatu gumpalan (tumor), ia menjadi barah.Sel-sel yang rosak juga boleh bergerak jauh dari kawasan kanser asal (primer) melalui saluran cecair tisu tempatan (limfatik) atau aliran darah, menyerang organ-organ lain. Apabila sel-sel ini sampai ke bahagian yang baru, mereka boleh terus berkembang, membentuk tumor baru di kawasan itu. Ini dikenali sebagai barah sekunder atau metastasis.


Punca kanser


Tiada jawapan yang pasti apa yang menyebabkan kebanyakan barah. Tabiat gaya hidup dan rekreasi atau bahan dalam persekitaran kita mempengaruhi badan biasanya dikenal pasti sebagai faktor risiko yang berkemungkinan.Antara lain yang dikenal pasti faktor risiko yang tinggi untuk kanser termasuk merokok, diet, bahan kimia dan asbestos. Kanser tidak berjangkit dan anda tidak akan dijangkiti dengan hanya tersentuh seseorang yang mempunyainya.


Kanser di Malaysia



  1. Mengikut anggaran, terdapat kira-kira 90-100,000 orang di Malaysia yang hidup dengan kanser pada satu-satu masa.
  2. Pejabat Pendaftaran Kanser Kebangsaan Malaysia (NCR) merekodkan 21.773 rakyat Malaysia di diagnos dengan kanser tetapi anggaran bahawa hampir 10,000 kes adalah yang tidak berdaftar setiap tahun.
  3. Adalah dianggarkan bahawa satu daripada empat rakyat Malaysia (1:4) akan menghidap kanser adalah berusia 75 tahun.
  4. Peningkatan penduduk dan jangka hayat yang lebih panjang menyumbang kepada peningkatan kanser. Kurang daripada 10% daripada kanser berlaku di kalangan kanak-kanak berbanding lebih 50% kalangan lelaki dan 35% di kalangan wanita yang berumur 50 tahun dan ke atas.
  5. Kanser berlaku lebih pada wanita berbanding lelaki dengan nisbah lelaki kepada perempuan 1:1.2

5 kanser paling tinggi menjejaskan kedua-dua lelaki dan wanita di Malaysia adalah seperti berikut:
  • payudara
  • Kolorektal (usus)
  • paru-paru
  • serviks
  • nasofarinks
Walaupun dianggap 3 sebab utama kematian pramatang di Malaysia, hanya 30-40% daripada semua kematian akibat kanser disahkan oleh perubatan, bermakna tidak ada angka tepat orang yang mati akibat kanser.

Kajian menunjukkan bahawa 10.3% daripada risiko kematian rakyat Malaysia akibat penyakit ini sebelum berusia 75 tahun. (Globocan, 2008)

Kanser menjadi punca utama kematian disebabkan oleh faktor-faktor risiko yang boleh dielakkan seperti merokok dan pendedahan tembakau, pemakanan yang tidak sihat, alkohol, senaman yang tidak mencukupi atau berat badan berlebihan.

Peningkatan dalam pengesanan awal dan rawatan membawa kepada kadar kelangsungan hidup yang lebih baik bagi orang yang menghidapi kanser.

No comments:

Post a Comment