Thursday 8 November 2012

Khasiat Labu

Di antara jenis makanan Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, yang kemudian menjadi objek penelitian dan pengkajian para pakar, yang ternyata di dalamnya terkandung manfaat yang sangat banyak dan sangat positif, dengan seizin Allah, ialah labu atau disebut ad-dubba’ atau al-yaqthin atau al-qar'u. Al-Bukhary membuat bab khusus, iaitu Bab Ad-Dubba'. Di sana disebutkan hadis Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam dari Anas, bahawa ada seorang budak, beliau datang sambil membawa labu. Lalu beliau memakannya. Maka aku sangat menyukai labu itu semenjak aku melihat Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam memakannya.




Allah befirman,
"Sesungguhnya Yunus benar-benar salah seorang rasul, (ingatlah) ketika ia lari, ke kapal yang penuh muatan, kemudian ia ikut berundi lalu dia termasuk orang-orang yang kalah dalam undian. Maka ia di-telan oleh ikan besar dalam keadaan tercela. Maka kalau sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah, nescaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari kebangkitan. Kemudian Kami lemparkan dia ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit. Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pohon dari jenis labu. Dan Kami utus dia kepada seratus ribu orang atau lebih.." (Ash-Shaffat: 139-147).

Al-Imam Ibnul-Qayyim mengupas panjang-lebar masalah labu ini.

Perhatikanlah wahai Akhi, bagaimana Allah Azza wa Jalla menyebutkan pohon ini di dalam Al-Quran.
.
Lihat juga bagaimana kecintaan Rasulullah Shal-lallahu Alaihi wa Sallam kepada labu. Engkau akan melihat seberapa banyak manfaat yang terkandung di dalam labu ini.

Abu Thalut berkata, "Aku masuk ke rumah Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu, yang ketika itu dia sedang memakan labu, seraya berkata, "Ada apa sebenamya kamu ini wahai labu. Aku tidak menyukaimu melainkan kerana Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menyukaimu."
.
Ketahuilah wahai Akhi, bahawa orang-orang yang telah melakukan penelitian ilmiah, menegaskan bahawa labu berfungsi sebagai perlindungan, pengubatan dan sekaligus makanan.

..... Atas dasar ini, maka penelitian diarahkan untuk mengetahui pembentukan sebahagian jenis labu dan pengaruhnya untuk penyembuhan prefentif dan kuratif, berdasarkan keluarnya Yunus Alaihis-Salam dari perut ikan dalam keadaan sakit atau lemah atau kekuatannya yang menurun dengan drastik.
.
Beberapa hasil penelitian menunjukkan bahawa unsur dalam labu sangat berkesan untuk melawan bakteria. Kadar keberkesanannya berbeza-beza bergantung pada perbezaan jenis labu, bahagian yang digunakan dan jenis bakterianya. Memang yang paling berkesan untuk melawan bakteria adalah madu.

Kaitannya dengan bakteria, kadar kepekaan untuk melawan bakteria gram positive, lebih kuat daripada bakteria gram negative.

Semua ini menguatkan pengaruh labu untuk pengubatan secara prefentif dan kuratif untuk melawan mikroba.

Penelitian dengan topik yang sama masih terus belanjut, yang pada intinya menegaskan keberkesanan labu untuk melawan pelbagai jenis serangga, yang bererti juga untuk melawan pelbagai jenis penyakit yang ada pada serangga.

.Kami melihat sendiri bagaimana suatu kaum yang menggunakan labu sebagai alat pengubatan yang cukup berhasil dalam melawan beberapa jenis penyakit, di antaranya:

Untuk mengubati luka bakar, memar dan bengkak.
Menghentikan sakit demam dan menurunkan suhu badan yang sangat tinggi

Apakah keberkesanan labu ini dapat dikaitkan dengan keadaan Yunus Alaihis-Salam setelah beliau keluar dari perut ikan paus? Tanpa harus melihat tindakan Yunus Alaihis-Salam yang langsung memakan labu sesaat setelah keluar dari perut ikan ataupun keadaannya tanpa memakannya, namun labu ini merupakan jenis makanan yang bagus, mudah dicerna, tidak membebani kerja perut dan usus, sangat berkesan untuk mengubati sakit hati, ketuaan dan pada masa-masa penyembuhan penyakit secara umum.

.Petikan di atas adalah dari buku 'Pengubatan & Penyembuhan Menurut Wahyu NABI' (2006) oleh Aiman Bin Abdul Fattah, Pustaka Dini.

No comments:

Post a Comment